Wyjazdy wypoczynkowe dzieci i młodzieży w wieku szkolnym to z jednej strony bardzo wartościowy czas spędzony w gronie rówieśników połączony z walorami edukacyjnymi danego miejsca. Z drugiej zorganizowanie takiego wypoczynku związane jest z koniecznością zaplanowania wielu ściśle powiązanych ze sobą zadań, które mają bezpośrednie przełożenie na ostateczną satysfakcję wszystkich uczestników. Mowa w szczególności o wyborze miejsca pobytu, transportu, zorganizowaniu żywienia czy korzystaniu z infrastruktury rekreacyjnej. Jest to logistyczne wyzwanie nie tylko dla samego organizatora, ale również opiekunów. Szczególnie ważne zadanie ma kierownik wypoczynku, który musi dopilnować wszystkich aspektów oraz zadbać o prawidłowe uzupełnienie niezbędnej dokumentacji. Na co konkretnie musi zwrócić uwagę podczas wyjazdu?
Wyjazdy dla dzieci i młodzieży
Wypoczynek dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym może być zorganizowany w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu czy biwaku. Ma on na celu zregenerować siły psychiczne i fizyczne uczniów, a także – w zależności od charakteru wyjazd – pogłębić wiedzę, rozwijać zainteresowania, a także kompetencje społeczne. Zazwyczaj tego typu wyjazdy trwają dłużej niż 2 dni i organizowane są w czasie ferii zimowych oraz letnich. Często szkoły organizują wypoczynek dzieci i młodzieży wykorzystując zimową oraz wiosenną przerwę świąteczną.
Kierownik wypoczynku – najważniejsza osoba w kadrze wypoczynku
Bez względu na to, czy wypoczynek zorganizowany jest przez szkołę, jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej czy firmę podlegającą Ustawie o usługach turystycznych, opiekę nad kwestiami bezpieczeństwa i aspektami organizacyjnymi musi pełnić kadra wypoczynku. Ich trzon stanowi kierownik wypoczynku, który współpracuje z wychowawcami sprawują bezpośrednią opiekę nad uczestnikami wyjazdu.
Kierownik wypoczynku ma za zadanie m.in.:
- opracować program oraz regulamin wypoczynku, a także zapoznać z nim wszystkich uczestników wypoczynku i zapewnić warunki do ich pełnej realizacji,
- zapoznać uczestników z zasadami bezpieczeństwa, w tym dopilnować, aby korzystano jedynie z wyznaczonych obszarów wodnych,
- określać zadania wychowawcy wypoczynku,
- nadzorować zaopatrzenie wszystkich uczestników w sprawny sprzęt oraz apteczkę pierwszej pomocy,
- organizować transport, wyżywienie oraz noclegi dla uczestników,
- dysponować środkami finansowymi i dokonać ich rozliczenia,
- podsumować oraz ocenić wypoczynek po jego zakończeniu.
Kierownik wypoczynku wymagania
Z uwagi na dużą odpowiedzialność w kwestii bezpieczeństwa, a także szeroki zakres obowiązków, kierownikiem może zostać jedynie osoba, która:
- jest pełnoletnia,
- posiada zaświadczenie o niekaralności,
- ukończyła co najmniej szkołę średnią,
- ukończyła kurs kierownika wypoczynku,posiada minimum 3-letnie doświadczenie w pracy dydaktyczno-wychowawczej bądź opiekuńczo-wychowawczej uzyskane w trakcie ostatnich 15 lat (wymóg ten nie dotyczy m.in. nauczycieli).
Dokumentacja kierownika kolonii
Kierownik wypoczynku to osoba, na której spoczywa wiele obowiązków nie tylko podczas samego wyjazdu. Musi on dopilnować również wielu kwestii formalnych zarówno przed, jak i po wyjeździe. Każdy turnus musi bowiem posiadać odpowiednią dokumentację, za którą odpowiedzialny jest kierownik wypoczynku.
Musi on posiadać:
- zaświadczenie o zgłoszeniu wypoczynku (jest to dokument, który zostaje przekazany drogą mailową po tym, jak zostanie zaakceptowany przez kuratora oświaty),
- wypełnione karty kwalifikacyjne uczestników wypoczynku (muszą być one zgodne z odpowiednim wzorem),
- program wypoczynku,
- plan pracy wraz z rozkładem dnia w trakcie turnusu,
- zakres czynności wychowawców, a także innych pracowników (np. trenerów, instruktorów, animatorów czy lektorów języka),
- uzupełnione dzienniki zajęć konkretnych grup wychowawczych,
- opracowane regulaminy.
Dodatkowo bardzo ważna jest również dokumentacja medyczna w postaci zeszytu lub dziennika, w którym odnotowywana jest udzielona pomoc, porady oraz zabiegi udzielane uczestnikom wypoczynku. Jeśli koszty wypoczynku zostały zredukowane dzięki dotacji finansowej, kierownik również musi posiadać odpowiednią dokumentację. W przypadku prowadzenia własnej stołówki, bardzo ważne jest także posiadanie rozpisanego jadłospisu.